Rabu, 28 Oktober 2009

hati & manusia..


Salam ukhuwwah buat sahabat2 di luar sana yg mengenali diri ini yg fakir serba-serbi..
Pertama,utama,&selamanya marilah kita bermuhasabah dan bermonolog dgn hati&diri supaya senantiasakn diri merafakkan kesyukuran kepada Rabbul izzati. Sekadar lafaz x mencukupi tapi itupun sudah memadai jika betul niat dan ikhlas. Allah x mgkin sama sekali tertipu oleh hamba2-Nya..

Kita sedar yg diri ini hanya hamba tapi selalu jugak kita lupa dan alpa..
Banyak perkara yg kita lupa dan alpa bila nafsu jd raja dan syaitan dipuja..
Apapun,kita seorng manusia dan bertindaklah seperti seorang manusia! Allah mencipta kita untuk menjadi khalifah dan jgn jadikn ia sia-sia.
Akal perlu pada hati untuk membuat keputusan dan pilihan,maka jagalah hati supaya x terlepas dari pandngan Tuhan.moga2 diri x terbabas dari landasan kebenaran dan berhati2 lah tika melangkah dalam kehidupan ini kerana apa??kerna kita manusia.
Suka untuk ana menyampaikan sabda rasulullah tercinta;

Rasulullah telah bersabda:
"Sesungguhnya yang halal sudah jelas dan yg haram pun sudah jelas. Diantara(keduanya)(halal dan haram) terdapat perkara2 yg disebut sbg syubhat dan ramai orang tidak mengetahuinya. Jadi,sesiapa yg berhati-hati drpd terjerumus k dalam syubhat, beerti dia telah menyelamatkan agama dan kehormatannya. Sesiapa yang terjerumus ke dalam perkara syubhat,beerti dia jatuh ke dalam perbuatan haram. Orang itu persis umpama seorang penggembala yang menggembala di sekitar kawasan larangan, di mana banyak binatang gembala yang jatuh terjerumus ke dalamnya. Ketahuilah setiap raja atau penguasa pasti memiliki kawasan larangan yg tidak boleh diceroboh. Ketahuilah bahawa di dalam tubuh manusia terdapat seketul darah. Jika ia baik, maka baiklah seluruh tubuhnya. Tapi jika ia rosak, maka rosaklah seluruh tubuhnya. Ketahuilah bahawa yg dimaksudkan dgn seketul darah itu adalah hati."

(kesahihan hadis ini disepakati oleh 'ulama' hadis)

Sayangi diri,keluarga,sahabat,masyarakat dan umat andai diri ini seorang da'ie..

1 ulasan:

Yusry Yusopp berkata...

Untuk mereka yang suka mentarbiyah insan2 yang lain :-D

Sample 10 aktvt&games aSaS2 iSLaM merupakan petikan daripada produk Aktiviti & Permainan Kreatif Islami yang disusun oleh CReaTiVe SiFu.. Sila download dan sebar-sebarkan kepada rakan-rakan anda..semoga ada manfaat..

http://www.4shared.com/file/144254443/43bd1bf4/10_aktvtgames_aSaS2_iSLaM.html